دلایل پوسته شدن رنگ پس از نقاشی نما
بازسازی خانه | بازسازی منزل | بازسازی آپارتمان | بازسازی ساختمان
دلایل پوسته شدن رنگ پس از نقاشی نما
دو شنبه 10 مرداد 1401 ساعت 10:4 | بازدید : 31 | نویسنده : admin | ( نظرات )

نقاشی نما

نقاشی نما کار پرهزینه و دردسری است. به همین دلیل باید به‌خوبی و با نهایت دقت انجام شود تا بهترین نتیجه از آن حاصل شود. یکی از مشکلاتی که معمولا برای رنگ نما در ساختمان پیش می‌آید، پوسته‌پوسته شدن آن است. جدای از اینکه این مشکل، ممکن است به علت کهنگی رنگ پیش بیاید، اغلب مدتی پس از نقاشی نما مشاهده می‌شود. در این مقاله، دلایل مختلف پوسته‌پوسته شدن رنگ نما را بررسی می‌کنیم. با بررسی هر علت، راه پیشگیری از آن را نیز معرفی خواهیم کرد. درصورتی‌که قصد نقاشی نما را دارید یا رنگ نما در ساختمان شما دچار این مشکل شده است؛ خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چرا مدتی پس از نقاشی نما رنگ آن پوسته پوسته می شود؟

خراب شدن رنگ به هر علتی، بسیار ناخوشایند است. ترمیم رنگ پوسته­ شده، کار آسانی نیست و معمولا کیفیت یک دست و تمیزی نخواهد داشت. به همین دلیل، بهتر است پیش از وقوع مشکل، از آن پیشگیری کنید. همچنین، در صورت پوسته‌پوسته شدن رنگ نقاشی نما باید ابتدا منبع مشکل را برطرف کنید. در غیر این صورت، پس از مدتی، دوباره شاهد پوسته ­شدن رنگ آمیزی نما خواهید بود. در اینجا، اصلی‌ترین دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم.

رطوبت داخلی یا خارجی

شایع‌ترین دلیل پوسته‌پوسته شدن رنگ نقاشی نما ، رطوبت است. رطوبت خارجی برای ساختمان‌هایی که در معرض هوای بسیار مرطوب دارند، قطعا عمر رنگ نما را کاهش می‌دهد. برای پیشگیری از این مشکل، باید از انواع رنگ پلاستیک و لاتکس ضد رطوبت، برای نقاشی نما استفاده کرد. رطوبت می‌تواند، ریشه داخلی نیز داشته باشد. اولین دلیل رطوبت داخلی، نشتی لوله‌ها، ناودان و هرگونه تجهیزاتی است که آب یا مایعات دیگر در آن در جریان داشته باشند. همچنین، رطوبت زیاد داخل ساختمان نیز می‌تواند به دیوارها نفوذ کند. ازآنجاکه رطوبت نفوذ کرده به دیوار، راهی برای خروج از آن ندارد ناچار لایه رنگ نما را شکافته و از آن خارج می‌شود. رطوبت داخلی می‌تواند در هنگام رنگ زدن نیز در بین لایه‌های رنگ، گیر بیفتد. شایع‌ترین دلیل این اتفاق، خشک نشدن لایه‌های آستر و پرایمر، پیش از اعمال لایه‌های بعدی است. به‌منظور پیشگیری یا برطرف کردن مشکل رطوبت داخلی، پیشنهاد می‌شود تست ترکیدگی لوله‌ها پیش از رنگ آمیزی نما انجام شود. همچنین، درصورتی‌که رطوبت داخل ساختمان زیاد است، به نحوی با عایق‌­بندی، تهویه یا رنگ‌های ضد رطوبت دیوارهای داخلی، کنترل شود. درنهایت، هنگام رنگ­ آمیزی نیز باید پیش از اعمال هر لایه از خشک بودن لایه زیرین، اطمینان حاصل کرد.

آماده نبودن سطح

پیش از رنگ آمیزی نما باید سطح آن کاملا آماده باشد. این آمادگی به این معنی است که باید حتما عاری از مواد خورنده، آلودگی، میکروارگانیسم‌ها مانند قارچ و کپک، انواع حفره و غیره باشد. در غیر این صورت، رنگ نمی‌تواند پیوند خوبی با آن برقرار کند و پوسته‌پوسته می‌شود. به این منظور، توصیه می‌شود پیش از نقاشی نما یک بار عملیات شستشوی آن با مطمئن‌ترین روش‌ها مانند واترجت یا واترسندبلاست (برای نماهای بسیار آلوده) انجام شود. پس‌ازآن، لازم است که حتما عملیات بتونه‌کاری با دقت تمام انجام‌شده و همه درزها و حفره ­ها پر شوند. درصورتی‌که سطح یک دست نباشد، به‌تدریج رطوبت و انواع میکروارگانیسم‌ها را جذب کرده و پس از مدتی، پوسته‌پوسته می‌شود.

گچ کاری غیراصولی

گچ لایه زیر رنگ، باید حتما انسجام مطلوبی داشته باشد. در غیر این صورت، اصطلاحا پس از مدتی، گچ مرده ایجادشده که اصلی‌ترین مشکل آن، ترک خوردن است. با ترک خوردن گچ، نقاشی نما نیز ترک می‌خورد. گچ مطلوب، گچی است که از مواد مرغوبی تهیه‌شده و نسبت آب و گچ آن متناسب است. همچنین، فرآیند خشک شدن آن نیز با سرعت مناسبی طی شده است.

تابش شدید نور خورشید و تغییرات آب و هوایی

در مناطقی با تابش شدید نور آفتاب، احتمال پوسته­ شدن رنگ، پس از نقاشی نما بیشتر است. همچنین، تغییرات شدید دما در طول شبانه‌روز یا در فصول مختلف تیز از علل شایع این مشکل است. تغییرات دمایی در صورتی که از حد مقاومت رنگ یا گچ زیر آن بیشتر باشد باعث انقباض و انبساط­ های متعدد و بروز این مشکل در رنگ نما می شود. برای رفع این مشکل باید از رنگ‌هایی که در برابر نور آفتاب و تغییرات دمایی مقاومت دارند، استفاده شود. امروزه، انواع متنوعی از رنگ‌های پلاستیکی و آسترها با این ویژگی در دسترس هستند. اما نور خورشید به نحو دیگری هم می‌تواند در کیفیت رنگ نقاشی نما اثرگذار باشد. این اثرگذاری از طریق فرآیند خشک شدن رنگ است. درصورتی‌که رنگ نما براثر تابش شدید آفتاب به‌سرعت خشک شود، حلال درون آن پیش از پیوند با سطح دیوار، تبخیر شده و درنتیجه، رنگ با کیفیت خوبی به دیوار، نمی‌چسبد. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است رنگ ­آمیزی را در سایه انجام داد.

عدم رعایت اصول رنگ آمیزی

تعداد لایه‌های رنگ، نباید بیش ­ازحد باشد. در غیر این صورت، رنگ نما سنگین شده و پس از مدتی، تحمل وزن خود را از دست می‌دهد. همچنین، آسترها و رنگ‌هایی که دانه‌های رنگی درشتی دارند معمولا زودتر پوسته‌پوسته می‌شوند. نکته دیگر هم زیرسازی رنگ است. درصورتی‌که از روغن‌های تقویت چسبندگی، مانند روغن الیف برای چسبیدن بهتر لایه‌های رنگی روی‌هم استفاده نشود، احتمال پوسته‌پوسته شدن نقاشی نما بیشتر می‌شود. گردوغبار نشسته روی آستر نیز می‌تواند، چسبندگی لایه نهایی را کم کند. به همین دلیل در مناطقی با گردوغبار زیاد، باید پیش از اعمال رنگ نهایی، آستر زیر آن را با دستمال خشک، کاملا تمیز کرد.

اعمال رنگ روی رنگ

این اشتباه، معمولا از افراد آماتور، سر می‌زند. بااین‌حال، به‌دفعات دیده‌شده که علت پوسته‌پوسته شدن نقاشی نما ، اعمال رنگ روی رنگ است. به‌ویژه اگر رنگ‌ها با یکدیگر یکسان نباشند؛ مثلا یکی روغنی و دیگر پلاستیک باشد؛ پوسته‌پوسته شدن، سریع‌تر اتفاق می‌افتد. پیش از رنگ زدن هر منطقه رنگ‌دار، باید ابتدا رنگ قبلی را تراشید، عملیات زیرسازی را مجددا انجام داد و سپس اقدام به رنگ آمیزی نما کرد.

پوسته شدن نقاشی نما در یک نگاه

نقاشی نما حساسیت‌های زیادی دارد که درصورتی‌که رعایت نشوند، ممکن است پس از مدتی، مشکلاتی مانند پوسته‌پوسته شدن را به وجود بیاورند. رطوبت، اولین دلیل پوسته‌پوسته شدن رنگ نما است. این عامل می‌تواند، منابع خارجی یا داخلی داشته باشد. عدم زیرسازی درست سطح نما و کثیف بودن آن، دلیل بعدی این اتفاق است. در مرتبه بعدی تغییرات دمایی و تابش شدید نور خورشید که امکان چسبندگی مناسب را سلب می‌نمایند، قرار می‌گیرد. درنهایت هم رنگ ­آمیزی غیراصولی و استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت و اعمال رنگ روی رنگ قدیمی، ازجمله، دلایل پوسته شدن رنگ پس از نقاشی نما است.

دلایل پوسته شدن رنگ پس از نقاشی نما

 



موضوعات مرتبط: نقاشی و رنگ آمیزی نما , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازسازی خانه و آدرس homerenovation.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 467
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 231
:: باردید دیروز : 167
:: بازدید هفته : 490
:: بازدید ماه : 490
:: بازدید سال : 504
:: بازدید کلی : 2421