نقاشی نمای برج ها
بازسازی خانه | بازسازی منزل | بازسازی آپارتمان | بازسازی ساختمان
نقاشی نمای برج ها
چهار شنبه 15 تير 1401 ساعت 9:32 | بازدید : 38 | نویسنده : admin | ( نظرات )

نقاشی نمای ساختمان

فرآیند نقاشی نما در برج‌ها و ساختمان‌های بلند، ملاحظات و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. مهم‌ترین دغدغه در رنگ آمیزی نمای چنین ساختمان‌هایی، دسترسی به ارتفاعات به شکلی ایمن و پربازده است. منظور از بازدهی این است که مرتفع بودن ساختمان در کیفیت رنگ آمیزی نما تأثیری نداشته و این فرآیند در حداقل زمان ممکن، انجام شود. در این مقاله، اصول و مراحل نقاشی نما در برج‌های مسکونی و تجاری که این روزها به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل‌شده‌اند را بررسی می‌کنیم. درصورتی‌که در چنین ساختمانی زندگی یا کار می‌کنید، مطالعه این مقاله می‌تواند، به شما بیاموزد که چطور این کار به‌ظاهر نشدنی را به سرانجام برسانید.

دسترسی به ارتفاعات در برج ها

به‌طورکلی به‌منظور نقاشی نما در ساختمان‌های بلند از سه ابزار داربست، ماشین بالابر و طناب راپل استفاده می‌شود. ازآنجاکه در این مقاله در خصوص برج‌ها و نه ساختمان‌های چندطبقه معمولی صحبت می‌کنیم، ممکن‌ترین و بهینه‌ترین روش برای دستیابی به ارتفاع در چنین ساختمان‌هایی، استفاده از راپل است. اگر می­ پرسید راپل چیست؟ در قسمت بعد آن را توضیح می‌دهیم.

سازوکار راپل

سیستم دسترسی با طناب یا Rope Access یک روش ایمن برای کار در ارتفاع است که در آن از طناب‌ها و تجهیزات مرتبط برای آویزان شدن از ارتفاع، پایین رفتن و بازگشتن به ارتفاع مشخصی، استفاده می‌شود. از مزایای اصلی این روش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای اجرایی کارگران
  • امکان دسترسی به نقاط تودرتو و پرپیچ‌وخم در بدنه نما
  • تاثیر بسیار کم بر دیگر عملیات در حال انجام
  • عدم نیاز به تغییر ساعات کاری ساختمان یا اخلال در رفت‌وآمد در محل
  • امنیت بالا

در نقاشی نما با استفاده از سیستم راپل، نقاشان علاوه بر مهارت در نقاشی، باید در استفاده از این سیستم نیز مهارت داشته باشند. درواقع، برعکس کار روی داربست و حتی بالابرهای مکانیکی، آویزان شدن از طناب راپل، کنترل و جابجا شدن با آن، یک کار کاملا تخصصی است که نیاز به آموزش‌های لازم دارد. به همین دلیل است که هزینه استفاده از یک تیم راپل با تعداد افراد یکسان، نسبت به دیگر روش‌های دسترسی به ارتفاع، گران‌تر است. در گذشته، سیستم‌های راپل، برگشت‌ناپذیر بودند؛ به این معنی که کارگر را تنها به پایین، هدایت می‌کردند. امروزه اما تسمه‌های جمع ­شونده قدرتمندی در این سیستم‌ها استفاده می‌شوند که می‌توانند، به‌خوبی افراد را در ارتفاع ساختمان، جابجا کند.

مراحل نقاشی نما در برج ها

نقاشی نما یک مرحله اضافه‌تر نسبت به نقاشی‌های داخلی دارد و آن شستشوی نما است. شستشوی نما به این دلیل انجام می‌شود که نمای یک ساختمان، به‌مرورزمان دچار آسیب‌دیدگی‌های متعددی می‌شود که باید پیش از رنگ کردن مجدد، آن‌ها را برطرف کرد. همچنین، آلودگی سطح نما و انواع حشرات، میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ و کپک، مواد معدنی نفوذکرده به سطح نما و غیره از عواملی هستند که در فرآیند شستشو پیش از رنگ آمیزی نما برطرف می‌شوند. در صورت باقی ماندن این عوامل روی سطح نما، رنگ اعمال‌شده پس از مدتی دچار مشکلاتی مانند پوسته‌پوسته شدن، طبله کردن و حتی تغییر رنگ می‌شود. بهترین ابزار برای شستشوی پیش از نقاشی نما ، استفاده از واترجت یا واترسندبلاست است. مسئله آلودگی در خصوص برج‌های بلند، به‌ویژه در شهرهای آلوده‌ای مانند تهران، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. دود موجود در هوا به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان به دلیل پدیده وارونگی در ارتفاعی مشابه این برج‌ها به سر می‌برد. به‌این‌ترتیب، طبقات بالایی برج‌ها در معرض بیشترین آلودگی قرار دارند. سیاه شدن بیشتر طبقات بالایی ساختمان‌ها نسبت به طبقات زیرین نیز به همین دلیل است. همچنین، حضور بیشتر پرندگان در این ارتفاعات نیز سبب آلودگی هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود. در مرحله بعد، باید به سراغ زیرسازی رنگ نما رفت. زیرسازی در هر پروژه نقاشی نما اجباری بوده و سبب به دست آمدن رنگ یکدست و جذب هرچه بیشتر لایه‌های رنگ در یکدیگر و در بدنه نما می‌شود. بتونه‌کاری، سنباده‌زنی و غیره ازجمله اقداماتی هستند که در این مرحله، انجام می‌شوند. درنهایت، نوبت به رنگ آمیزی نما می‌رسد. معمولا لایه‌هایی تحت عنوان آستر را به‌عنوان پرایمر (Primer) همراه با انواع رزین برای پیوند بهتر مولکول‌های رنگ به بدنه ساختمان، به کار می‌برند.

نکاتی در باب افزایش بازدهی در نقاشی نمای برج ها

ازآنجاکه نقاشی نما در برج‌ها کاری دشوار و پرهزینه است، باید نهایت دقت به عمل آید که نیاز به انجام تعمیرات در آینده نزدیک به حداقل ممکن برسد. رعایت نکاتی که در اینجا مطرح می‌کنیم، سبب افزایش سرعت نقاشی نما نیز می‌شوند.

  • بهتر است، فاصله زمانی بین شستشو، زیرسازی و درنهایت رنگ آمیزی نما ، حداقل ممکن باشد. در غیر این صورت، ممکن است نمای ساختمان، هرچند اندک، مجددا آلوده شود. به این منظور، استفاده از کارگران بیشتر، می‌تواند راه‌کاری مفید باشد.
  • باید دقت داشت که رنگ نما با رنگ داخل ساختمان، تفاوت‌هایی اساسی دارد. رنگ مناسب برای نقاشی نما باید مقاوم در برابر رطوبت، مواد شوینده و نور خورشید باشد.
  • تعداد لایه‌های رنگ، نباید آن‌قدر زیاد باشد که لایه‌های زیرین، تحمل وزن لایه‌های رویی را نداشته و درنتیجه، رنگ، پس از مدتی، کنده شود.
  • فرآیند خشک شدن لایه‌های آستر و همچنین، لایه نهایی، نباید خیلی کند یا خیلی سریع، طی شود. در این صورت، تعادل بین حلال‌ها و رنگدانه­ ها به‌هم‌خورده و در آینده نزدیک، باعث ریزش رنگ می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود، نقاشی نما در روزهای آفتابی و خشک اما حتی‌الامکان در سایه انجام شود.
  • اعمال انواع رزین‌های محافظتی روی رنگ نما سبب افزایش دوام آن خواهد شد.

نقاشی نمای برج ها در یک نگاه

ساختمان‌ها هرچه بلندتر شوند، کار کردن روی نمای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. اصلی‌ترین چالش نقاشی نما در برج‌ها دسترسی به ارتفاعات بالای آن­هاست. در حال حاضر، تنها ابزار و روشی که می‌تواند، ایمنی نسبتا خوب با قابلیت مانور بالا را برای کار در ارتفاع فراهم کند، سیستم راپل یا طناب است. در این سیستم، نقاشان با استفاده از تسمه‌های مخصوص از ارتفاع، آویزان شده و می‌توانند، عملیات نقاشی نما را با دسترسی حداکثری به نقاط مختلف نما انجام دهند. مراحل نقاشی نما نیز شامل شستشوی نما، زیرسازی و رنگ ­آمیزی در لایه‌های مختلف است. همان‌طور که در این مقاله گفته شد، شستشوی نما در خصوص برج‌ها حساسیت بیشتری می‌یابد.

نقاشی نمای برج ها




موضوعات مرتبط: نقاشی و رنگ آمیزی نما , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازسازی خانه و آدرس homerenovation.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 467
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 59
:: باردید دیروز : 167
:: بازدید هفته : 318
:: بازدید ماه : 318
:: بازدید سال : 332
:: بازدید کلی : 2249