رنگ مخصوص نقاشی نمای سنگی و آجری
بازسازی خانه | بازسازی منزل | بازسازی آپارتمان | بازسازی ساختمان
رنگ مخصوص نقاشی نمای سنگی و آجری
سه شنبه 7 تير 1401 ساعت 10:57 | بازدید : 33 | نویسنده : admin | ( نظرات )

نقاشی نما

یکی از بهترین راه‌ها برای بازسازی نمای بیرونی سنگی و آجری هر ساختمانی، نقاشی نما است. این کار نه‌تنها ظاهری جدید و زیبا به نما می‌بخشد بلکه آن را در برابر عوامل مخربی مانند رطوبت، بارندگی، نفوذ حشرات و نور شدید خورشید نیز محافظت می‌کند. بااین‌حال، هر رنگی توانایی برآورده کردن چنین انتظاراتی را ندارد. رنگی که برای نقاشی نمای سنگی یا آجری استفاده می‌شود با رنگ‌هایی که در داخل ساختمان روی همین مصالح اعمال می‌شوند، تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله، ویژگی‌های رنگ مخصوص نقاشی نمای آجری و سنگی را بررسی می‌کنیم. بر همین اساس، چند نوع رنگ استاندارد که می‌توانند در رنگ آمیزی نمای چنین ساختمان‌هایی به کار روند را معرفی خواهیم کرد. درصورتی‌که نمای ساختمان شما آجری یا سنگی است و به فکر نوسازی آن هستید، این مقاله کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

رنگ مناسب نقاشی نمای سنگی یا آجری

به‌طورکلی، رنگ نمای ساختمان باید ویژگی‌های اضافه‌ای نسبت به رنگ‌های دیگر داشته باشد. مقاومت بالا در برابر نور خورشید، مقاومت در برابر بارندگی، ضد اشتعال بودن و غیره ازجمله این ویژگی‌ها هستند. علاوه بر این‌ها نقاشی نماهای سنگی و آجری، نیازمند رنگ‌هایی با ویژگی‌های خاص‌تر است؛ که دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش، مطرح می‌کنیم.

دادن اجازه تنفس به نما

هرچه بستر نمای ساختمان متخلخل‌تر باشد، رطوبت بیشتری را نیز جذب خواهد کرد. نماهای آجری نسبت به دیگر انواع نما، پتانسیل بسیار بیشتری برای جذب رطوبت دارند. نماهای سنگی نیز بسته به نوع سنگشان، می‌توانند به درجات مختلفی، مرطوب شوند. به‌این‌ترتیب، مشخص است که رنگی که برای نقاشی نما در چنین ساختمان‌هایی به کار می‌رود، باید ضد رطوبت باشد. یک رنگ ضد رطوبت با چه مکانیسمی جلوی ماندن رطوبت در بدنه نما را می‌گیرد؟ پاسخ به این سوال در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ تنفس! درواقع، رنگ‌های ضد رطوبت اجازه می‌دهند که رطوبتی که دیوار به هر طریق و حتی از داخل به خود جذب کرده است را از دست بدهد. تمامی سنگ‌ها و آجرها در برابر رطوبت، آسیب‌پذیر هستند. علت مشاهده دیوارهایی سنگی یا آجری با رنگ شوره‌زده یا بادکرده در سطح شهر این است که رنگ آن‌ها به‌اندازه کافی، اجازه تنفس به دیوار نداده است.

خاصیت الاستومتری

الاستومتری یا توانایی کشش از دیگر ویژگی‌های یک رنگ مخصوص نقاشی نمای سنگی یا آجری است. سنگ و آجر، نسبت به دیگر مصالحی که برای ساخت نما استفاده می‌شوند، در برابر تکان‌های مختصری که هر ساختمان هرروز با آن‌ها روبه‌روست، بیشتر جابجا می‌شوند. علاوه بر این، این مصالح در برابر افزایش و کاهش دما، انبساط و انقباض بیشتری می‌یابند. به دلایل ذکرشده، مهم است که رنگ موردنظر برای نقاشی نما در چنین ساختمان‌هایی، خاصیت کشسانی بالایی داشته باشد. در غیر این صورت، شاهد ترک خوردن رنگ و نفوذ آب به زیر آن، خواهیم بود.

بهترین رنگ های مخصوص نقاشی نماهای آجری و سنگی

به رنگی که ویژگی‌های گفته‌شده در قسمت قبل را داشته باشد، رنگ بنایی یا Masonry می‌گویند. خود رنگ‌های مخصوص نقاشی نمای سنگی و آجری نیز به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند که آن‌ها را در این بخش، معرفی می‌کنیم.

رنگ لایم واش (Lime Wash)

مواد اصلی تشکیل‌دهنده این رنگ؛ آهک، چربی حیوانی و ماده چسبنده‌ای به نام کازیت هستند. لایم واش به دلیل شکست کریستال‌های کلسیت در آن، درخشندگی خاصی به نقاشی نما می‌دهد. رنگ‌دانه‌های آن نیز از مواد آلی طبیعی هستند. به فرآیند اعمال این رنگ، آهک­شویی نیز گفته می‌شود. از خواص بارز آن این است که امکان تنفس بالایی را برای نمای ساختمان، فراهم می‌کند. بیشترین موارد مصرف لایم واش، عبارت‌اند از:

  • گچ‌بری‌های خارجی
  • مرمت ساختمان‌های قدیمی
  • نقاشی نماهای سنگی و آجری

رنگ لایم واش، ازنظر ضریب انبساط حرارتی، بسیار شبیه به مصالح سنگ و آجر است. به همین دلیل هم در برابر سرما و گرما به‌اندازه آن‌ها منبسط و منقبض شده و دچار آسیب‌دیدگی و ترک‌خوردگی، نخواهد شد.

رنگ پلیمری

رنگ‌های پلیمری به‌جای برقراری پیوند شیمیایی با لایه زیرین خود، روی آن می‌چسبند. این رنگ که به آن رنگ پلیمری آلی نیز گفته می‌شود، نفوذپذیری بسیار پایینی داشته و بنابراین از بستر زیرین خود در برابر نفوذ آب، محافظت می‌کند. بااین‌حال، این نفوذپذیری کم، باعث تنفس کمتر نقاشی نما نیز می‌شود. برای افزایش قابلیت تنفس، این رنگ را می‌توان با برخی پرکننده‌های معدنی که باعث به وجود آمدن خلل و فرج بیشتر روی رنگ می‌شوند، ترکیب کرد. همچنین، بهتر است از این رنگ برای نقاشی نما در مناطق خشک با رطوبت کم، استفاده شود.

از مزایا و معایب دیگر رنگ‌های پلیمری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و کربنی شدن
  • کشسانی کمتر نسبت به دیگر رنگ‌های مخصوص نقاشی نماهای سنگی و آجری
  • مقاومت کمتر در برابر اشعه ماوراءبنفش، نسبت رنگ‌های مشابه

رنگ معدنی سیلیکات

رنگ‌های ساخته‌شده بر پایه سیلیکات یا رنگ‌های معدنی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نقاشی نماهای سنگی و آجری هستند. آن‌ها با جذب شدن به سطح زیرین و برقراری پیوند شیمیایی با آن، سنگ یا آجر را پوشش می‌دهند. به‌این‌ترتیب، رنگ معدنی سیلیکات به‌جای تشکیل دادن نوعی پوشش به بخشی از سنگ یا آجر تبدیل می‌شود. این سازوکار در عین اینکه اجازه تنفس بالایی به سطح می‌دهد از نفوذ آب نیز به آن جلوگیری می‌کند.

دیگر مزایای نقاشی نما با استفاده از رنگ معدنی سیلیکات، عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراءبنفش
  • مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی، مانند انواع مواد اسیدی یا قلیایی
  • کشسانی برابر با سنگ یا آجر زیرین
  • ثبات رنگ بیشتر

معایب این رنگ نیز موارد زیر هستند:

  • قیمت بالا نسبت به دیگر رنگ‌های مخصوص نقاشی نما
  • تنوع رنگی محدود

رنگ ضد کربناته

یکی از آسیب‌های معمولی که به نقاشی ساختمان وارد می‌شود، کربناته شدن آن‌هاست. کربناسیون فرآیندی است که در آن، آلاینده‌های جوی حاوی کربن مانند دی‌اکسیدکربن به رنگ نما ، حمله کرده و ظاهر آن را از بین می‌برند. استفاده از رنگ‌های ضد کربناته برای نقاشی نما در شهرهایی با هوای بسیار آلوده، یک ضرورت است. از طرفی، سطح آجر و سنگ نسبت به دیگر سطوح، کربن بیشتری را به خود جذب می‌کنند. از این رنگ، همچنین برای نقاشی نمای داخلی پارکینگ‌ها نیز استفاده می‌شود.

نقاشی نما با رنگ اکرلیک

ممکن است، پیدا کردن رنگ‌هایی که در قسمت‌های قبلی مطرح کردیم، دشوار باشد یا هزینه بالایی داشته باشد. در این شرایط، استفاده از رنگ‌های رایج ­تر لاتکس اکرلیک می‌تواند یک گزینه منطقی باشد. این رنگ، مقاومت خوبی در برابر قارچ و کپک داشته و اجازه تنفس قابل قبولی به نمای زیرین خود می‌دهد. بااین‌حال، ممکن است، نسبت به دیگر رنگ‌های نقاشی نما ، زودتر به تعمیر نیاز پیدا کنند.

نگاهی کوتاه به پنج رنگ مخصوص نقاشی نماهای سنگی و آجری

رنگ آمیزی نماهای ساخته‌شده از سنگ و آجر، جذابیت خاصی به آن‌ها می‌دهد. بااین‌حال برای در انتخاب رنگ برای آن‌ها باید به شاخص‌های معینی دقت کرد. مقاومت در برابر رطوبت، نور خورشید، آلودگی و کربناته شدن و همچنین دادن اجازه تنفس به آجر و سنگ زیرین، ازجمله این شاخص‌ها هستند. رنگ‌های لایم واش (آهکی)، پلیمری، معدنی سیلیکات، ضد کربناته و لاتکس اکرلیک پنج گزینه اصلی برای نقاشی نماهای ساخته‌شده از سنگ و آجر هستند.

رنگ مخصوص نقاشی نمای سنگی و آجری




موضوعات مرتبط: نقاشی و رنگ آمیزی نما , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازسازی خانه و آدرس homerenovation.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 467
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 55
:: باردید دیروز : 167
:: بازدید هفته : 314
:: بازدید ماه : 314
:: بازدید سال : 328
:: بازدید کلی : 2245