شستشوی نما در فصل های مختلف
بازسازی خانه | بازسازی منزل | بازسازی آپارتمان | بازسازی ساختمان
شستشوی نما در فصل های مختلف
یک شنبه 2 مرداد 1401 ساعت 9:53 | بازدید : 34 | نویسنده : admin | ( نظرات )

نماشویی و شستشوی نما

شستشوی نما اقدامی در جهت حفظ سلامت نمای ساختمان است. در انجام این کار، علاوه بر توجه به روش شستشو، مواد مورداستفاده و دیگر مسائل تکنیکی، باید به زمان انجام آن نیز توجه داشت. در اکثر مناطق کشور ما آب‌وهوای چهارفصل، حاکم است. مسئله‌ای که بر روند نماشویی ، قطعا تاثیرگذار است. در این مقاله، شستشوی نما در فصول مختلف سال را بررسی می‌کنیم. نکته حائز اهمیت این است که در انتخاب فصل موردنظر، باید به ویژگی‌های هر فصل در هر منطقه، توجه داشت. در صورتی که در خصوص انتخاب زمان مناسب برای شستن نمای ساختمان خود مردد هستید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

عوامل آب و هوایی موثر در شستشوی نما

پیش از پرداختن به اینکه بهترین زمان برای شستن نما چه فصلی است؛ باید به محدودیت‌های آب‌وهوایی برای انجام این عملیات، اشاره کنیم. شستشوی ساختمان، عملیاتی است که در فضای باز و توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. بنابراین، هرگونه عامل جوی نامساعد، بر عملکرد تیم اجرایی تاثیر می‌گذارد. ازجمله این عوامل، موارد زیر هستند:

  • بارندگی
  • سرما و برودت شدید هوا در فصل زمستان
  • گرما شدید هوا در فصل تابستان
  • وجود بیش از حد مجاز ریزگردها و گردوغبار در هوا
  • بادهای شدید در فصل بهار و پاییز

این عوامل، بازدهی نیروی انسانی را کاهش می‌دهند و می‌توانند برای آنان، خطراتی داشته باشند. با کاهش بازدهی نیروی انسانی، زمان شستشوی نما طولانی‌تر شده و درنتیجه هزینه آن نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، عوامل مزاحم جوی بر کیفیت شستشوی نما نیز اثرگذار هستند. به‌طور مثال، سرمای شدید هوا باعث می‌شود که آب و مواد شوینده روی سطح نما، یخ بزنند و پس از مدتی، خود، عامل کثیف به نظر رسیدن آن شوند. اتفاقی که برای سلامتی نمای ساختمان هم خطرناک است و هزینه‌های مجددی را در پی دارد. نمونه‌ای دیگر را در مورد وزش باد شدید و افزایش گردوغبار در هوا می­توان دید. این پدیده، سبب می‌شود که در هنگام شستشوی نما ذرات معلق در هوا نیز روی نمای ساختمان نشسته و بازدهی کار به‌شدت پایین بیاید. عواملی مانند بارش‌های شدید و یک‌باره نیز می‌توانند تا آنجا شدید شوند که روند پروژه را متوقف کنند. اتفاقی که باعث فرسایشی شدن کار و افزایش هزینه‌ها خواهد شد. عواملی که ذکر شدند، در مناطق مختلف کشور در فصول مختلفی اتفاق می­افتند. به‌طور مثال، باران‌های موسمی در مناطقی از جنوب شرق کشور در فصل تابستان، اتفاق می‌افتند. این در حالی است که در مناطق مرکزی کشور در این فصل، آب‌وهوایی گرم و خشک حاکم است.

بهترین زمان برای شستشوی نما

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل آمد، می‌توان نتیجه گرفت که بهترین فصل برای شستشوی نما در اکثر مناطق کشور، به‌ویژه در شهر تهران، اواخر بهار و دو ماه اول تابستان است. در این فاصله زمانی، عوامل مزاحم جوی به حداقل خود می‌رسند. بارش‌های زمستانی و گاه­وبی­گاه بهاری، قطع‌شده‌اند. وزش باد به حداقل خود رسیده است. دمای هوا نیز در معتدل‌ترین شرایط خود قرار دارد. در طول این دوره، می‌توان مطمئن بود که شستشوی نما بیشترین بازدهی خود را دارد و به‌جز در موارد نادر و پیش‌بینی‌نشده، امکان قطع شدن روند انجام کار، وجود ندارد. حسن بزرگی که شستشوی نما در شش ماهه اول سال دارد، این است که در این بازه، طول روز بسیار بیشتر از دیگر فصول سال است. مسئله‌ای که می‌تواند، کار کارگران را آسان‌تر و مدت‌زمان پروژه را کوتاه‌تر نماید. این مسئله برای ساختمان‌هایی که در انجام این کار تعجیل دارند، اهمیت بیشتری می‌یابد. به‌طور مثال، ساختمان‌های تجاری و مجتمع‌های خرید با تعداد زیادی مراجعه‌کننده در روز، تمایل دارند که هرچه سریع‌تر نماشویی را به پایان ببرند. به‌این‌ترتیب، می‌توان با بهره‌گیری از نیروی انسانی بیشتر، شستشوی نما را تا 12 ساعت در روز نیز انجام داد.

پاییز و محدودیت ویژه اش برای نماشویی

ساکنین شهرهای بزرگی مانند تهران، کرج و اصفهان، می‌دانند که از اواخر تابستان و در فصل پاییز، وضعیت آلودگی هوا در این شهرها به بحرانی‌ترین شرایط خود می‌رسد. اتفاقی که با بازگشایی مدارس و پدیده وارونگی هوا ارتباط مستقیم دارد. وارونگی هوا پدیده است که باعث می‌شود، سطح آلاینده‌ها از چند ده متری زمین، تجاوز نکند. به‌گونه‌ای که اغلب، دید انسانی نیز محدود می‌شود. این پدیده، به‌شدت بر وضعیت نمای ساختمان‌های شهری اثرگذار است. می‌توان، عامل اصلی آلودگی نمای ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ را آلودگی هوا دانست. وارونگی هوا در شرایطی اتفاق می‌افتد که میزان رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد. افزایش رطوبت، سبب جذب بیشتر مواد آلاینده به سطح نما می‌شود. این اتفاق با بارش باران‌های اسیدی، تکمیل می‌شود. بارانی که در این شرایط می‌بارد، تمامی آلاینده‌های موجود در جو را با خود شسته و بر سطح ساختمان می‌نشاند. با این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت که شستشوی نما در فصل پاییز، تقریبا هیچ توجیهی ندارد. چراکه با یک باران اسیدی، نمای ساختمان کاملا از حالت تمیزی که می‌توانست تا مدت‌ها آن را حفظ کند، خارج می‌شود. علاوه بر این، کار کردن در ارتفاع در این شرایط، برای کارگران نماشویی نیز بسیار خطرناک است.

شستشوی نما قبل از عید

با نزدیک شدن به پایان زمستان و رسیدن ایام نوروز، طبق رسم و رسوم دیرینه، ایرانیان اقدام به خانه‌تکانی و تمیز کردن محل زندگی خود می‌کنند. در چند سال اخیر، کم‌کم پای شستشوی نما نیز به این رسم و رسوم، باز شده است. می‌توان گفت در بسیاری از مناطق کشور که تقریبا در اواخر زمستان دیگر خبری از بارش و سرما نیست، این اقدام، محدودیتی نداشته و می‌تواند، به‌خوبی انجام شود. بااین‌حال، حداقل در نیمه شمالی کشور، وضع چنین نیست. اغلب با نزدیک شدن به فصل بهار، شاهد باران‌های بهاری و حتی برودت بیشتر دمای هوا هستیم. هرچند که روزهای آفتابی و نسبتا گرم نیز در این ایام، دور از انتظار نیستند. بهترین توصیه این است که در صورت اصرار به شستشوی نما پیش از عید نوروز، بهتر است این کار در سریع‌ترین زمان ممکن و با توجه به پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا انجام شود. هرچند که با توجه به افزایش تقاضا برای نماشویی در این ایام، احتمال افزایش قیمت‌ها و حتی پیدا نکردن تیم اجرایی مناسب نیز وجود دارد.

نگاهی خلاصه به محدودیت فصول برای شستشوی نما

شستشوی نما عملیاتی است دشوار و نسبتا پیچیده که تماما توسط نیروی انسانی، انجام می‌شود. به همین دلیل هم شرایط آب‌وهوایی در سرعت و کیفیت آن، بسیار موثر است. عواملی مانند بارندگی، وزش بادهای شدید، گرما و سرمای شدید، آلودگی هوا و غیره می‌توانند، باعث کندی یا حتی قطعی روند نماشویی شوند. با توجه به این محدودیت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که برای اکثر مناطق کشور ما بهترین فصل شستشوی نما اواخر فصل بهار و دو ماه اول تابستان است. در این بازه زمانی، علاوه بر به حداقل رسیدن عوامل مزاحم آب‌وهوایی، شاهد افزایش طول روز هستیم. عاملی که می‌تواند، سبب افزایش سرعت پروژه نیز بشود. با توجه به رسم و رسومات مربوط به سال نو در کشور ما شستشوی نما در اواخر فصل زمستان نیز مرسوم است. اقدامی که باید با توجه به پیش‌بینی وضع هوا در مدت زمان درنظرگرفته شده برای انجام این پروژه، انجام شود.

شستشوی نما در فصل های مختلف



برچسب‌ها: شستشوی نما , نماشویی ,

موضوعات مرتبط: شستشوی نما و نماشویی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازسازی خانه و آدرس homerenovation.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 467
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 329
:: باردید دیروز : 167
:: بازدید هفته : 588
:: بازدید ماه : 588
:: بازدید سال : 602
:: بازدید کلی : 2519