شستشوی نمای ساختمان با واتر سندبلاست
بازسازی خانه | بازسازی منزل | بازسازی آپارتمان | بازسازی ساختمان
شستشوی نمای ساختمان با واتر سندبلاست
شنبه 28 خرداد 1401 ساعت 11:17 | بازدید : 29 | نویسنده : admin | ( نظرات )

نماشویی ساختمان

شستشوی نما یک اقدام ضروری، جهت حفظ سلامتی نما و زیبایی ظاهری آن است. در صورت بی‌توجهی به انجام به‌موقع آن، آسیب‌های جدی به نمای ساختمان واردشده، به‌طوری‌که پس از مدتی، نماکاری مجدد، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. علاوه بر این‌که نماشویی باید به‌موقع انجام شود، انتخاب تکنولوژی و روش درست شستشو نیز در آن اهمیت بالایی دارد. یکی از روش‌های نوین برای انجام این کار، استفاده از دستگاهی به نام واتر سندبلاست یا دستگاه سندبلاست با آب است. در این مقاله، سازوکار واتر سندبلاست را توضیح داده و تفاوت آن را با روش‌های مشابه، شرح می‌دهیم. مزایا و معایب و نکاتی که باید در حین کار با این دستگاه رعایت شوند نیز از دیگر موضوعات این مقاله هستند. درصورتی‌که زمان شستشوی نما ساختمانتان فرارسیده است، این مقاله یکی از جدیدترین روش‌های انجام آن را به شما معرفی می‌کند.

واتر سندبلاست چیست؟

برای پاسخ‌گویی به این سؤال، بهتر است به معنی سه کلمه water، sand و blast توجه کنیم. این سه کلمه، تمامی سازوکار این دستگاه را بیان می‌کنند. Water به معنی آب، sand به معنی شن و ماسه و blast به معنی باد است. به‌این‌ترتیب، مشخص است که این دستگاه، آب و شن و ماسه‌های مخصوص را با فشار باد، روانه سطح موردنظر می‌کند. شن و ماسه‌هایی که در این دستگاه استفاده می‌شوند، مخصوص بوده و قیمت نسبتا بالایی دارند. به همین دلیل هم تا جای ممکن در مصرف آن‌ها صرفه‌جویی کرده و در صورت امکان، مجددا جمع‌آوری و دوباره استفاده می‌کنند. یکی از مصارف اصلی دستگاه واتر سندبلاست، شستشوی نما است. دستگاه واتر سندبلاست می‌تواند سطح را با ترکیب قابل تنظیمی از آب، شن و ماسه و مواد شوینده مورد شستشو قرار دهد. این روش شستشو، سطح را به‌صورت یکنواخت، هدف قرار می‌دهد. مکانیسم آن نیز به این صورت است که دانه‌های شن و ماسه با برخورد شدید به سطح، سبب شکسته شدن لایه‌های آلودگی می‌شوند. ترکیب آب و مواد شوینده نیز آلودگی‌ها را به‌خوبی از لابه‌لای سطح نمای دیوار خارج می‌کند.

تفاوت واتر سندبلاست و روش های مشابه

دستگاه‌های مشابهی نیز برای شستشوی نما در ساختمان‌ها به کار می‌روند که معمول‌ترین آن‌ها واترجت و سندبلاست هستند. این دو دستگاه هر دو بازدهی کمتری نسبت به واتر سندبلاست دارند، با این‌حال در نماشویی ساختمان‌هایی با درجه آلودگی کمتر به کار می‌روند. واترجت، همان‌طور که از نامش پیداست، تنها از جریان آب فشارقوی برای شستشوی نما استفاده می‌کند. مکانیسم استفاده از آن ساده‌تر است و معمولا هزینه کمتری هم دارد. در این دستگاه نیز می‌توان از انواع مواد شوینده مناسب شستشوی نما به همراه آب استفاده کرد. دستگاه سندبلاست نیز همان دستگاه واتر سندبلاست بدون آب است. درواقع، سندبلاست به دو روش سندبلاست خشک و سندبلاست با آب تقسیم می‌شود که به سندبلاست خشک، به‌طور خلاصه، سندبلاست می‌گویند. سندبلاست خشک نیز در ساختمان­ هایی با آلودگی نسبتا شدید استفاده می­شود. این دستگاه ظاهر نما را به ­طور قابل ­توجهی مات می­کند.

مزایا و معایب شستشوی نما با واتر سندبلاست

نماشویی با دستگاه واتر سندبلاست، مزایای متعددی دارد. اولین و بزرگ‌ترین مزیت این روش، بازدهی بالای آن است. این مزیت به‌خصوص در مورد نماهایی که دچار آلودگی‌های شدید هستند، اهمیت پیدا می‌کند. به‌جرئت می‌توان گفت که هیچ روشی به‌خوبی واتر سندبلاست نمی‌تواند نمای ساختمان را تمیز کند. از طرفی نمای بسیاری از ساختمان‌ها دچار ترک‌هایی شده‌اند که محلی مناسب برای رشد انواع حشرات، قارچ و کپک هستند. دسترسی به داخل این ترک‌ها و زدودن صد درصد آن‌ها از آلودگی با روش‌های قدیمی یا اصلا میسر نیست یا بازدهی چندانی ندارد. تنها دستگاه واتر سندبلاست است که ضمن تخریب سطوح آلودگی می‌تواند آن‌ها را شسته و از لابه‌لای ترک‌ها خارج کند. مزیت دیگر، سرعت گرفتن انجام عملیات شستشوی نما با واتر سندبلاست است. تمامی روش‌های دیگر، زمان و انرژی بیشتری از مسئول شستشوی نما می‌برند. قابل تنظیم بودن درجه فشار هوا نیز مزیت بزرگ دیگر این روش است. این فشار را می‌توان بسته به درجات مختلف آلودگی نما تنظیم کرد. چنین قابلیتی این دستگاه را به بهترین گزینه برای شستشوی نما پیش از رنگ‌آمیزی مجدد آن تبدیل کرده است چراکه پیش از نقاشی مجدد نما باید رنگ قبلی به‌طور کامل، برداشته شود. این کار را با بالا بردن درجه فشار هوای واتر سندبلاست می‌توان به‌راحتی انجام داد.

مزایای واتر سندبلاست در برابر سندبلاست خشک

از مزایای این روش در برابر روش سندبلاست خشک، تولید آلودگی کمتر است. به‌طورکلی، برخورد شن و ماسه به مصالح به‌کاررفته شده در نمای ساختمان، سبب تولید مقدار زیادی گردوغبار می‌شود. گردوغبار، دید مسئول شستشوی نما را کم کرده و درنتیجه، بازدهی نماشویی را پایین می‌آورد. این موضوع، سبب کاهش سرعت انجام کار نیز شده و برای افراد حاضر در محل، به‌ویژه خود فرد مسئول شستشوی نما ، مضر است. نکته حائز اهمیت بعدی این است که در روش سندبلاست خشک، سطح معمولا ناهمواری به دست می‌آید که نیازمند سنباده ­کاری مجدد، به‌خصوص پیش از رنگ‌آمیزی نماست. این در حالی است که وجود آب در واتر سندبلاست، باعث صاف و صیقلی‌تر شدن نمای ساختمان می‌شود. سروصدای کمتر واتر سندبلاست، نسبت به سندبلاست خشک نیز شایان توجه است. این مزیت هم به‌واسطه وجود آب در این فرآیند، فراهم شده است.

مزایای واتر سندبلاست در برابر واترجت

واتر سندبلاست، در برابر روش واترجت نیز مزایایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نیاز کمتر به استفاده از مواد شوینده است. درواقع در این روش به‌جای مواد شوینده از شن و ماسه‌هایی استفاده می‌شود که ضرر کمتری برای محیط‌ زیست، خود نما و مسئول نماشویی دارند. علاوه بر این در مواردی که بتوان این دانه‌ها را مجددا جمع‌آوری کرد، این روش مقرون‌به‌صرفه ­تر است.

معایب واتر سندبلاست

ازجمله معایب استفاده از واتر سندبلاست در شستشوی نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مات کردن سطح به درجات مختلف
  • امکان تخریب بخش‌هایی از نماهای آجری و سنگی
  • هزینه بالاتر نسبت به دستگاه‌ها و روش‌های دیگر

نکات حائز اهمیت در به کار بردن دستگاه واتر سندبلاست

در انتخاب و به کار بردن دستگاه واتر سندبلاست، نکات زیر را به‌منظور افزایش بازدهی و جلوگیری از خسارات احتمالی در نظر بگیرید.

  • دستگاه واتر سندبلاست را تنها در فشارهای نسبتا پایین، عمدتا از 200 تا 250، به کار ببرید
  • درصورتی‌که احتمال می‌دهید برخی آجرها یا سنگ‌های نما لق هستند، از به کار بردن این دستگاه برای شستشوی نما صرف‌نظر کنید یا حداقل پیش از شروع نماشویی، قسمت‌های لق را از نما خارج کنید.
  • اگر درجه سختی آبی که در دستگاه واتر سندبلاست یا واترجت به کار می‌برید پایین باشد، نما، تمیزی خود را بهتر حفظ می‌کند.
  • در هنگام کار با این دستگاه، حتما از لباس و عینک ایمنی مناسب استفاده کنید چراکه ذرات شن و ماسه پس از برخورد به سطح، ممکن است به اطراف پرتاب شوند.

شستشوی نما با واتر سندبلاست در یک نگاه

دستگاه واتر سندبلاست از سه عنصر آب، دانه‌های شن و ماسه و باد برای شستن نما استفاده می‌کند. این دستگاه، بالاترین بازدهی را نسبت به بسیاری دیگر از روش‌های نماشویی داشته و به همین دلیل، برای نماهای بسیار آلوده که نیاز به برداشتن رنگ دارند، استفاده می‌شود. از مزایای دیگر این دستگاه می‌توان به‌سرعت بالا، آلودگی و سروصدای کم، کاهش مصرف مواد شوینده و قابل تنظیم بودن درجات فشار هوا اشاره کرد. در به کار بردن این دستگاه، توجه به نکات ایمنی و درجه سختی آب لازم و ضروری است. همچنین، باید توجه داشت که در نماهای آجری و سنگی قدیمی به کار بردن این دستگاه ممکن است، سبب تخریب بخشی از نما شود.

شستشوی نمای ساختمان با واتر سندبلاست



برچسب‌ها: نماشویی , شستشوی نما ,

موضوعات مرتبط: شستشوی نما و نماشویی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازسازی خانه و آدرس homerenovation.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 467
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 24
:: باردید دیروز : 167
:: بازدید هفته : 283
:: بازدید ماه : 283
:: بازدید سال : 297
:: بازدید کلی : 2214